بهنام کریمی ... تصویر

...به این وبلاگ خوش آمدید...

بهنام کریمی ... تصویر

...به این وبلاگ خوش آمدید...

تشریح چگونگی اجرای نظام جدبد دوره ابتدایی (3-3-6)

...در سال تحصیلی 92-91 پایه اول راهنمایی حذف خواهد شد، ادامه داد: بنابراین به اولیای دانش‌آموزان کلاس پنجمی توصیه می‌کنیم هیچ گونه فشار و اجباری به دانش‌آموزان برای ورود به مدارس استعدادهای درخشان نمونه دولتی وارد نکنند. وی ادامه داد: با تغییر ساختار آموزشی از «4-3-5» به «3-3-6»، محتوای کتاب‌های درسی به ترتیب از سال تحصیلی 91 (پایه دوم و ششم ابتدایی)، سال 92 (سوم ابتدایی و اول راهنمایی)، سال 93 (چهارم ابتدایی و دوم راهنمایی) سال 94 (پنجم ابتدایی و سوم راهنمایی)، سال 95، (اول دبیرستان و دوم دبیرستان) و سال 96، سوم دبیرستان تغییر خواهد کرد.

 

___________________________________________________________________________

سرکار خانم فاطمه قربان در گفت‌وگو با خبرنگار با اشاره به جزئیات استقرار نظام «3-3-6» از سال تحصیلی آینده گفت: ساختار «3-3-6» در سال تحصیلی 92-91 در نظام آموزشی کشور استقرار می‌یابد و بدین ترتیب دانش‌آموزان پایه پنجم ابتدایی به جای ورود به مقطع راهنمایی، به دوره ششم ابتدایی وارد می‌شوند و براین اساس مقطع اول راهنمایی فقط برای همان سال حذف می‌شود.

معاون آموزش ابتدایی با تأکید بر این که تحول ساختاری در نظام آموزشی با استقرار سیستم «3-3-6» از سال تحصیلی آینده آغاز خواهد شد، افزود: این در حالی است که تحول محتوایی از سال تحصیلی جاری آغاز شده و در نخستین گام کتب پایه اول دبستان تغییرات اساسی یافته است. براین اساس کتب ریاضی و علوم تا 80 درصد تغییر کرده و کتاب‌های قرآن و فارسی نیز در این دوره تحصیلی بهسازی شده است.
وی ادامه داد: دوره ابتدایی در نظام تحصیلی کنونی فقط گروه‌های سنی 6 تا 10 سال را پوشش می‌داد، اما با استقرار ساختار جدید، دوره ابتدایی شامل گروه‌های سنی 6 تا 11 سال خواهد شد.
سرکار خانم قربان مهمترین هدف از ایجاد ساختار آموزش جدید را آماده‌کردن دانش‌آموزان برای کسب آداب و مهارت‌های زندگی اجتماعی عنوان کرد و گفت: از آنجا که دوره ابتدایی را دوره آموزش عمومی و بسیار تأثیرگذار برای دانش‌آموزان می‌دانیم، بنابراین اگر یک سال به این دوره اضافه شود، دانش‌آموزان توانایی بیشتری برای حضور در اجتماع و فعالیت‌های مشارکتی پیدا می‌کنند.
وی تأکید کرد: همچنین با اضافه شدن یک سال به دوره ابتدایی، دانش‌آموزان فرصت بیشتری برای انتخاب رشته تحصیلی پیدا می‌کنند، چرا که در این صورت دانش‌آموزان تا زمان انتخاب رشته 9 سال تحصیلی فرصت دارند.
به گفته معاون ابتدایی آموزش و پرورش، ساختار «3-3-6» هم اکنون در 120 کشور دنیا در حال اجراست.

وی با تأکید دوباره بر این که در سال تحصیلی 92-91 پایه اول راهنمایی حذف خواهد شد، ادامه داد: بنابراین به اولیای دانش‌آموزان کلاس پنجمی توصیه می‌کنیم هیچ گونه فشار و اجباری به دانش‌آموزان برای ورود به مدارس استعدادهای درخشان نمونه دولتی وارد نکنند. وی ادامه داد: با تغییر ساختار آموزشی از «4-3-5» به «3-3-6»، محتوای کتاب‌های درسی به ترتیب از سال تحصیلی 91 (پایه دوم و ششم ابتدایی)، سال 92 (سوم ابتدایی و اول راهنمایی)، سال 93 (چهارم ابتدایی و دوم راهنمایی) سال 94 (پنجم ابتدایی و سوم راهنمایی)، سال 95، (اول دبیرستان و دوم دبیرستان) و سال 96، سوم دبیرستان تغییر خواهد کرد.
وی ادامه داد: ساختار نظام آموزشی و محتوای کتاب‌های درسی دانش‌آموزان در سال تحصیلی 97-96 در همه مقاطع تغییر کرده و بدین ترتیب مقطع پیش‌دانشگاهی به طور قطع از دوره‌های تحصیلی حذف می‌شود.
معاون آموزش ابتدایی پس از طی این 6 سال، دوره متوسطه به دو دوره سه ساله متوسطه اول و متوسطه دوم تقسیم می‌شود، اما نظام آموزشی همان 12 سال تمام است.
وی با بیان این که هم اکنون کار تدوین محتوای کتب دوم و ششم ابتدایی به پایان رسیده است، گفت: کتاب‌های مقطع دوم و ششم ابتدایی به چاپ خواهد رسید و براین اساس 45 هزار نیروی انسانی برای تدریس کتاب‌های دوره ششم ابتدایی آموزش‌های لازم را خواهد دید.
سرکار خانم قربان تأکید کرد: آموزش و پرورش برای تدریس مقطع ششم ابتدایی نیاز به جذب نیروی جدید ندارد و نیروهای فعلی را ساماندهی خواهد کرد.
وی با بیان اینکه دوره پیش دبستانی همچنان یک دوره غیررسمی و غیر اجباری خواهد ماند، گفت: با این وجود صدور مجوز، بحث نظارت، تولید محتوا و گزینش نیروی انسانی در مراکز پیش دبستانی برعهده آموزش و پرورش خواهد بود.
ایشان با تأکید بر این که در ساختار آموزشی جدید سعی شده حافظه محوری در دانش‌آموزان به تفکر فلسفی تغییر یابد، تصریح کرد: محتوای کتب درسی در ساختار جدید به شکلی طراحی شده است که در ذهن دانش آموز ایجاد مسئله کرده و او را به دنبال راه‌حل بکشاند.
وی همچنین درباره ماندگاری ساختار جدید «3-3-6» در نظام آموزشی گفت: هرگونه تغییر در نظام آموزشی نشانه پویایی نظام آموزشی در کشور است، ضمن این که همه تغییرات محتوایی و ساختاری در نظام آموزشی جدید نتیجه پژوهش‌های نزدیک به 30 ساله است و مطالعات پژوهشی عمیقی پشت آن طرح نهفته است.

(منبع :سایت وزارت آموزش وپرورش به نقل از آموزشی 633)

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد